zondag 15 maart 2015

Ex diabeet vertelt


Wat lees je liever?  Dit… 

Getuigenis van een type 2-diabetespatiënt aangehaald uit Maguza, Zorgmagazine van het UZA, te Antwerpen

R. (59) lijdt sinds zijn 40ste aan type 2-diabetes. Hij worstelde al heel wat complicaties door.
'Ten tijde van de diagnose woog ik 150 kilo, wat zelfs voor een man van 1,97 meter veel te veel is. Vanaf toen heb ik flink aan mijn gewicht gewerkt. Toch kreeg ik zware complicaties, waaronder twee hartinfarcten. Ik lijd ook aan zenuwaantasting, met onder meer als gevolg dat ik 40 procent minder grijpfunctie heb in mijn handen en dat ik ernstige erectieproblemen heb.



En dan zijn er nog mijn voetproblemen. Een klein jaar geleden moest ik twee tenen laten amputeren aan mijn linkervoet. Toen dook er ook op mijn rechtervoet een minuscuul wondje op, waarvoor ik elke twee weken op controle ging. Toch ging het van kwaad naar erger, en eind september ontstak die wonde zo dat ik een algemene vergiftiging opliep. Ik ben maar net aan de dood ontsnapt. Intussen is die voet voor ongeveer een derde afgezet. De behandeling is gelukkig heel goed verlopen.
Andere diabetici raad ik aan zich regelmatig te laten nakijken en vooral hun suiker strikt te controleren. Dat laatste heb ik allicht te weinig gedaan, maar twintig jaar geleden was de noodzaak daarvan ook minder gekend. Met goede begeleiding en controles kan veel voorkomen worden.
Ondanks alles heb ik mijn gevoel voor humor niet verloren en wil ik nog volop van het leven genieten. Sinds kort heb ik een nieuwe vriendin. Ik heb haar beloofd dat ik op mijn 60ste steviger op mijn poten zal staan dan ooit. Amputatie of niet.'
http://www.maguza.be/dossiers/p/artikel-dossier/getuigenis-van-een-type-2-diabetespatiente


of dit… ?
Op het blog Grip op Koolhydraten vertelt Janny, nu ex diabeet:

* geen insulinespuiten en andere bloedsuikermedicijnen meer
* min 20 kilo
* 24 cm minder buikomvang
* 21 cm minder tailleomvang
* en een normale bloeddruk!

Wauw, dat zijn minimaal 4 kledingmaten minder!

http://gripopkoolhydraten.nl/janny-van-diabeet-naar-ex-diabeet-met-grip-op-koolhydraten/

Suiker ? Is vergif!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten